Nieuws

 

 

 

YogaTilburg geeft op dinsdagavond en woensdagavond yogales vanaf 17 september

 

Nieuwe aanmeldingen kun je ten alle tijde doorgeven via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

 

 

 

 

 

Hatha komt van de woorden 'ha', welk 'zon' betekent, en 'tha', welk 'maan' betekent. Het wordt vaak gezien als de tak van yoga dat eenheid brengt in de tegenpolen in het lichaamsysteem; de positieve (zon) en negatieve (maan) stromingen. Het fysieke lichaam wordt uitgelijnd door middel van lichamelijke oefeningen, de zogenoemde asana´s.

Elke oefening heeft zijn eigen specifieke doel en pakt een disharmonie aan. Bij de hatha yoga is het niet de bedoeling als in sport snel in en uit een houding te springen, maar mentaal een houding in te gaan, de houding waar te nemen en langzaam weer terug te gaan. Er wordt in asana’s geen geweld tegen het lichaam aangegaan.

yvonneMijn naam is Yvonne Langenhuijsen. Ik ben een gediplomeerd yogadocente en lid van de Nederlandse Vereniging voor Yogadocenten. Na mijn HBS-B opleiding heb ik vier jaar pedagogiek en handenarbeid/tekenen gestudeerd.

Ook heb ik een paar jaar maatschappelijk werk gedaan. In 1980 besloot ik de yogaopleiding in Rotterdam te volgen, waar ik les kreeg van Saswitha. Inmiddels ben ik al ruim 30 jaar actief en met veel plezier in dit vak bezig.

Ik geef per week drie avonden  les in yoga en zwangerschapsyoga. Ondertussen heb ik allerlei cursussen gedaan zoals voetzoolreflexologie, shiatsu, Chinese geneeswijze en bekkenbodemtherapie.

 

 

En verder?

Ik ben gelukkig getrouwd en moeder van vier kinderen . Naast mijn jarenlange theoretische en praktische kennis over zwangerschapsyoga, kan ik dan ook uit eigen ervaring meepraten en adviezen geven.

Na al die jaren voel ik nog steeds en opnieuw de weldadigheid van yoga. Het is een manier van leven, het blijft boeien en het is altijd in ontwikkeling. In mijn vrije tijd schilder, golf, bridge, fiets en lees ik. Daarnaast hou ik erg van reizen.

Wat is nu precies Hatha yoga?

Yoga betekent juk. Hatha; ha betekent zon en tha betekent maan. Als je hatha yoga-oefeningen doet, werk je aan de balans tussen positief en negatief, tussen mannelijk en vrouwelijk en tussen lichaam en geest (verstand, gevoel en intuitie).

Yoga is een tijdloze praktische wetenschap, die zich gedurende duizenden jaren ontwikkeld heeft en zich bezighoudt met het fysieke, morele, mentale en spirituele welzijn van de mens als geheel. De ervaringen van een yogales is voor iedereen anders. Dit omdat een ieder uit de les haalt wat voor hem/haar van belang is. Het doen van yogaoefeningen maakt het lichaam sterk en soepel. Dat hoeft je nog niet te zijn om te kunnen beginnen.

Even op een rijtje:


# Hatha-yoga is bezig zijn met je eigen lichaam. Bezig zijn met je eigen lichaam, het lenig maken en ontspannen, komt uiteraard ook de geest ten goede;


# Bij Hatha-yoga worden veel oefeningen gedaan om het lichaam soepel te maken, waarbij de wijze van ademhalen van groot belang is;


# Hatha-yoga is een levenswijze van fysieke en mentale beheersing en is onderdeel van een veelomvattend systeem van verschillende vormen van yoga;

# Hatha-yoga is geen wondermiddel waardoor pijn, zorgen en nervositeit als bij toverslag verdwijnen. Het is ook geen manier om snel lenig te worden. Het is een levenswijze waardoor je leert om te gaan met jezelf en je situatie en omgeving;


# Hatha-yoga is voor iedereen die zich er van bewust is dat je je af en toe moet terug trekken om tot rust te komen.



# Dus als ik iedere dag veel oefening doe, gaat het vanzelf beter met me?

Wekelijks een uur yoga in de studio betekent dat je iedere week een uur voor jezelf hebt om bij te komen. Dat uur vormt de basis. Het gaat om een bewustwordingsproces dat langzaam een uitstraling naar het dagelijks leven moet krijgen.

De oefeningen op de juiste manier uitvoeren en de concentratie en niet de prestatie zijn belangrijk. Het resultaat wordt veel beter als er heel nauwkeurig wordt gewerkt. Sommige oefeningen werken op je hele lichaam, andere specifiek op bijv. je spijsvertering, je bloedsomloop, spierspanning etc.

Je ontdekt oorzaken waarom je jezelf zo onder druk hebt gezet. Met als gevolg de spanningsverschijnselen welke voor ieder van ons verschillend uitwerken. Ook al lijken de oefeningen alleen maar fysiek, er gebeurt onvoorstelbaar veel méér in je energiehuishouding... en de kijk op jezelf en daardoor op de buitenwereld.

Als je na het oefenen ontspannen kunt liggen en gevoelens ervaart van doorstroming, warmte en levendigheid, waarin je even kunt 'rusten in zijn' Tijdens zo'n moment van diepe ontspanning schep je even afstand van jezelf dat vol eisen is: Alles wat je moet wordt relatiever. Zo ontmoet je jezelf op een andere manier en dat kan zo'n impact hebben dat je steeds meer belangstelling gaat krijgen voor wat je wezenlijk bent, doet en wilt als mens.

Kortom: yoga is een proces van bewustwording, acceptatie, loslaten en veranderen. Dit vraagt geduld, acceptatie en het verkennen van je eigen grenzen. En dit beetje bij beetje meer zelfvertrouwen, zelfbewustzijn, kracht, innerlijke rust en gezondheid.



# Hoe verhoudt het beoefenen van yoga zich tot mijn gezondheid?


Om zo gezond mogelijk te zijn, heb je een sterk, flexibel lichaam nodig en tevens het vermogen om gemakkelijk en volledig te kunnen ademen. Het beoefenen van yoga helpt je dit te realiseren.

Als je met yoga begint word je geconfronteerd met de huidige staat van het lichaam en hierdoor realiseer je de eigenlijke toestand van je gezondheid en mogelijkheden. Tijdens de lessen werk je in een vriendelijke niet-prestatie gerichte atmosfeer. Door het regelmatig beoefenen van yoga, zul je een bewustzijn ontwikkelen van het hele lichaam wat zal leiden naar kracht, vitaliteit, ontspanning, balans en toegenomen energie. Ademhalingsoefeningen en de uiteindelijke controle op de ademhaling dragen bij aan het perfectioneren van je gezondheid.

Bij hatha yoga vormt het fysieke lichaam uitgangspunt voor zelfonderzoek. Als je je lichaam onderhoudt d.m.v. van oefeningen zul je minder snel ziek worden en meer energie en levenslust hebben om de dingen te doen die je kunt en wilt binnen je mogelijkheden. Yoga oefeningen hebben zowel een genezende als preventieve waarde. Ze dragen bij aan de totstandkoming van het natuurlijke evenwicht

# Hoe kan ik me het beste kleden voor de yogales?


De kleding behoort soepel en behaaglijk te zijn. Bijvoorbeeld een joggingpak, een t-shirt met maillot of trainingsbroek. De oefeningen worden gedaan op blote voeten of sokken.

# Wat moet ik meenemen naar de les?

In verband met de hygiëne en de warmte tijdens de ontspanningsoefeningen, wordt u aangeraden een slaapzak of een plaid mee te nemen waarop/waarin u kunt liggen.

# Als ik thuis zit en ontspanningsoefeningen doe, dan lukt het meestal niet zo goed als tijdens de les. Kan ik hierbij geholpen worden?

Ja, dat kan. Ik heb onlangs een ontspannings-cd opgenomen. Hierop hoort u de muziek die ook tijdens de lessen gebruikt wordt. Ik begeleid u hierbij met mijn stem.

In de yogalessen wordt de nadruk gelegd op het in contact blijven met datgene wat je aan het doen bent. Hierdoor wordt je concentratie groter en ervaar je je eigen spanningen beter.

Een lesuur is opgebouwd uit staande, zittende en liggende oefeningen, gevolgd door een liggende ontspanning. Tijdens het oefenen houdt je de aandacht voortdurend gericht op "voelen". Hierdoor worden we ons bewust van de spanningen en weerstanden die ons lichaam heeft opgelopen. Door bepaalde lichaamshoudingen enige tijd aan te houden en los te laten, zullen de spanningen (lichamelijk én geestelijk) loskomen. De geblokkeerde energie zal weer vrij gaan stromen.


Yoga kan door iedereen beoefend worden en je hoeft niet perse lenig te zijn. Ieder werkt op zijn eigen manier met de asana’s (houdingen) en pranayama (ademhalingsoefeningen). Het is daarbij belangrijk je aandacht naar binnen te keren en je grenzen verkennen en  waar te nemen.

 

 

Dit alles behelst:

* spierversterkende oefeningen om het lichaam optimaal te laten functioneren
* spierontspannende oefeningen om blokkades los te laten
* juiste houding tijdens staan, zitten en liggen
* volledig gebruik maken van een goede ademhaling
* bewustwording waar de spanning zit en die kunnen loslaten
* ontspanningsoefeningen om de innerlijke rust en zelfvertrouwen te bevorderen
* concentratieoefeningen om helder te kunnen voelen en denken
* effectief leren omgaan met lichaam en geest
* leren omgaan met pijn, stress en vermoeidheid
* afwisselen van spanning en ontspanning en daardoor bewustworden
* balans tussen emotie, lichaam en geest


Elke week ligt het accent op een specifiek deel van het lichaam zoals de onderrug, nek, adem, voeten of bijvoorbeeld rsi-problemen.

Altijd staat de ademhaling centraal in samenhang met houding en concentratie.

Page 3 of 4

Yoga Tilburg

Yvonne Langenhuijsen

gedipl. yogadocent

Yoga, zwangerschapsyoga

Bedrijfsyoga, workshops

lid van VvYN

KvK : 17285116

Contact

T: 013-4630900

E: yogatilburg@gmail.com
Postadres: Dintel 58, 5032 CR Tilburg
Ing: NL73 INGB 0004 6673 16 t.n.v. Yoga Tilburg Langenhuijsen

Leslokatie yoga avond: Kindertherapie Praktijk Tilburg
Grebbe 38,Tilburg