Nieuws

P.L.A.T.

Neem even één minuut om het onderstaande tot je te nemen... 

Dit is een oproep van de neurologen ivm het herkennen van een herseninfarct. Het slachtoffer kan ernstige hersenbeschadiging oplopen als omstanders niet in staat zijn om de symptomen te herkennen

Omstanders kunnen een herseninfarct herkennen door slechts vier simpele opdrachten te geven :

P : Praten  - laat de persoon een simpele zin uitspreken

L : Lachen  - vraag het slachtoffer om te lachen

A : Armen omhoog  - laat het slachtoffer beide armen tegelijk omhoog steken

T : Tong - vraag het slachtoffer om de tong uit te steken

soms gaat het lopen in een rechte lijn ook moeilijk

Als hij of zij moeite heeft met één van deze opdrachten bel dan onmiddellijk 112 en beschrijf de symptomen

 

 

Dit is de nieuwe website van  yogatilburg. Regelmatig wordt de website vernieuwd met informatie.

Mochten er verzoeken zijn om bepaalde mededelingen op de website te plaatsen , dan hoor ik dat graag

 

 

Cursusopbouw
De cursus zwangerschapsyoga is gericht op de zwangerschap en de bevalling.
Je wordt mentaal en lichamelijke voorbereid op de volgende fasen van je zwangerschap:

  • vóór de bevalling
  • tijdens de bevalling
  • na de bevalling

Je leert vertrouwd te raken met je lichaam en de lichamelijke veranderingen door:

  • ontspannings- en ademhalingstechnieken met name de bekkenademhaling. Je hebt de neiging als je pijn hebt, je lichaam en je adem aan te spannen Je leert door deze vorm van adem halen om je pijn los te laten
  • Houdingen: staande, zittende, knielende en  liggende
  • je lichaam soepel en sterk te maken
  • emotioneel en mentaal in balans te blijven zodat je kalm en krachtig bent en blijft in de zwangerschap en tijdens de bevalling
  • aanwijzingen wat betreft je zwangerschap

Ook wordt er  een partneravond gegeven, zodat je partner ook goed voorbereid is en jou kan begeleiden en coachen


Voor de bevalling
Kort samengevat leer je in dit gedeelte van de cursus:

  • je lichaam optimaal laten functioneren
  • spierversterkende oefeningen
  • ontspanningsoefeningen
  • verschil voelen tussen spanning en ontspanning
  • ademhalingsoefeningen
  • vertrouwd voelen met jezelf en je kind

Tijdens de bevalling
Tijdens de zwangerschapscursus heb je geleerd wat ontspanning is en hoe belangrijk een goede ademhaling is. Je lichaam reageert op spanning, pijn en angst. Door je te concentreren en te ontspannen in de tijd van voorbereiding heb je geleerd je eigen lichaamstaal te verstaan en daarmee om te gaan.

Met andere woorden: je vertrouwt je lichaam en weet dat het zelfstandig kan functioneren: niet teveel afgaan op de pijn maar ook niet teveel afgaan op de pijn. Je vindt een evenwicht tussen geest en lichaam.

In de cursus heb je geleerd om:

  • tijdens spanning te ontspannen
  • verslapte spieren te versterken
  • verkrampte spieren te ontspannen
  • je houding te corrigeren
  • de ademhaling te corrigeren
  • je geestelijk te ontspannen
  • je te concentreren

 

Zorg  dat je je comfortabel voelt met vertrouwde mensen om je heen, prettige temperatuur, verlichting en geluid

 

prettige boeken om te lezen:

Duik in je weeen door C. Salomé

Borstvoeding geven door A. de Reede

't Grote wonder door L. Nilsson

 

Na de bevalling
De eerste weken na de bevalling zul je je door alle veranderingen wel eens lichamelijk en mentaal zwaar belast voelen. Een gouden tip: rust veel en regel de bezoektijden van tevoren (!). De eerste zes weken ben je echt kraamvrouw. Het duurt minstens zes weken voordat je het ritme van het dagelijks leven weer hebt opgepakt. Dus heb geduld en geniet ervan!

Mocht je moeilijkheden met jezelf, je werk, het moederschap etc ondervinden en heb je hierbij coaching nodig, dan kun je ook voor individuele lessen bij mij terecht


Partneravonden
Je partner is welkom op de partneravonden. Indien iemand anders dan je partner bij de bevalling is kan hij of zij ook een keer meekomen ipv de partner.
Hij/zij kan tijdens de zwangerschap en tijdens de bevalling erg behulpzaam zijn. Zo kan hij/zij je ademhaling en houding observeren en je begeleiden. Bovendien kan je partner je aanmoedigen en masseren.

In elke cursus wordt er een partneravond georganiseerd. Deze avond is zowel voor moeder als partner een goede voorbereiding op de bevalling.

Neem voor die avond minstens twee kussens mee. 

Gezien de hoeveelheid praktische informatie is het aan te raden  een partneravond te volgen.

 

 
Leslokatie
         Kindertherapie Praktijk Tilburg
         Grebbe 38
        Tilburg
parkeren op het grote parkeerterrein bij het winkelcentrum. De leslokatie grenst aan het parkeerterrein
 Mijn postadres is
        Dintel 58
        5032 CR Tilburg
tel    013 4630900

Partneravonden
De partneravonden zijn in principe om de 8 weken en worden gegeven ipv de gewone les.
Kun je door omstandigheden niet deelnemen aan de partneravond dan mag je een gewone yogales op dinsdag- of woensdagavond  volgen. Je beoefent in de yogales ook de bekkenademhaling, houding, ontspanning etc

Je krijgt bij de eerste les een rooster mee en daar staan de vakantie, lessen, partneravonden etc op


(Check vooral " waar en wanneer "-kalender voor de exacte data. Ook in de vakantieperiode vinden er  extra lessen plaats).
 

 
 

 

Zwangerschapsyoga is een begeleiding van de aanstaande moeder (en partner), die de lichamelijke en geestelijke verandering tijdens de zwangerschap bewust mee wil maken.

Luisteren naar jezelf en de veranderingen voelen en daarop antwoorden naar omstandigheden.

Samen met andere aanstaande moeders je voorbereiden op een van de indrukwekkendste gebeurtenissen in je leven:        moeder worden

Op een natuurlijke manier balans brengen tussen je geest en je lichaam en vertrouwen krijgen in jezelf door bekkenademhaling, concentratie en houding. Dat betekent veel oefenen om het je eigen te maken, zodat het bij de bevalling vanzelf gaat

Onwetendheid over het eigen lichaam en gevoelens veroorzaakt verkramping en angst. Als je vertrouwd bent met jezelf, zul je je ook minder verzetten tegen onbekende gevoelens tijdens de bevalling en het lichaam toestaan de ontsluiting en uitdrijving op eigen kracht te doen plaatsvinden.

In verschillende houdingen wordt de ademhaling geoefend. Het leren vertrouwd raken met jezelf d.m.v. oefeningen, waarbij de adem, de concentratie, houding en inspanning/ontspanning centraal staan.

Het is fijn om samen met je partner de partnerles te volgen zodat je het gevoel krijgt van vertrouwen en coaching tijdens de bevalling : teamwork

 

 

  

Page 2 of 4

Yoga Tilburg

Yvonne Langenhuijsen

gedipl. yogadocent

Yoga, zwangerschapsyoga

Bedrijfsyoga, workshops

lid van VvYN

KvK : 17285116

Contact

T: 013-4630900

E: yogatilburg@gmail.com
Postadres: Dintel 58, 5032 CR Tilburg
Ing: NL73 INGB 0004 6673 16 t.n.v. Yoga Tilburg Langenhuijsen

Leslokatie yoga avond: Kindertherapie Praktijk Tilburg
Grebbe 38,Tilburg